data primer dan sumber data sekunder

Menentukan reka bentuk kaedah pengumpulan data adalah penting untuk kita menjawab masalah kajian semasa. Secara umumnya, jenis pengumpulan data yang akan kami gunakan akan bergantung kepada keperluan data dan jenis hipotesis penyelidikan yang ingin kami jawab. Data boleh dikumpul melalui dua sumber iaitu sumber .

Sumber data primer boleh ditakrifkan sebagai

DEata yang diperoleh terus dari lapangan. Data ini dapat berupa data yang diperoleh secara langsung dari pasar sasaran, mengumpulkan data pengamatan Pemimpin E-mel Switzerland di lapangan, atau melakukan wawancara dengan pakar. Manakala sumber data sekunder pula boleh ditakrifkan sebagai data yang diperoleh secara tidak langsung. Contohnya, data yang diambil daripada rujukan perpustakaan, tapak web, buku dan Statistik! Sudah tentu, kebolehpercayaan dan kredibiliti sumber maklumat sekunder perlu dipastikan supaya kita benar-benar dapat menjawab masalah kajian yang kita lakukan.

Pengumpulan data

Seterusnya, langkah yang perlu kita lakukan ialah mengumpul dan mengumpul data daripada sampel kajian. Kaedah yang biasa digunakan untuk pengumpulan data ialah persampelan rawak dan persampelan bukan kebarangkalian.

E-mel Lead

Persampelan kebarangkalian boleh ditafsirkan sebagai kaedah persampelan yang menggunakan kaedah pemilihan rawak (dibuat melalui kaedah atau prosedur) di mana setiap bahagian yang berbeza terdapat dalam populasi dan mempunyai kebarangkalian yang sama untuk dipilih sebagai sampel. Manakala persampelan rawak pula merupakan kaedah persampelan yang tidak menggunakan pemilihan rawak di mana setiap bahagian yang dipilih daripada populasi tidak mempunyai peluang yang sama untuk dipilih sebagai sampel.

Perkara yang data boleh dikumpulkan termasuk harga jualan, pembezaan dan kualiti produk, perubahan pesaing, dsb.

Satu contoh data yang boleh digunakan oleh orang dalam perniagaan dalam talian tidak lain dan tidak bukan adalah Statistik!

Menganalisis Keputusan Pengumpulan Data

Selepas semua data yang diperlukan telah canada email lead dikumpul, tiba masanya untuk kami menganalisis data tersebut. Langkah ini merupakan salah satu langkah terpenting dalam menentukan hasil kajian. Jadi, dengan Stats, pengumpulan data melalui pasaran utama di Indonesia menjadi lebih mudah kerana data yang kami cari melalui Stats boleh dimuat turun terus dalam format CSV!

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *